Ünnepek, nagy lakomák, kajakóma

Véget ért a várva-várt karácsonyi és szilveszteri családi és baráti összejövetelek időszaka. Mindenki próbált kitenni magért, ami az ünnepi menüt illeti. De hogy kerülhettünk volna el az étkezések utáni kajakómát?

Ha a kiadós ebéd vagy többfogásos vacsora után olyan fáradtnak érezzük magunkat, amin csak az alvás segíthet, akkor bizony a köznyelvben csak kajakómaként emlegetett állapotba kerültünk. Ez nem csupán annyit jelent, hogy emésztés közben a test megpihen, és az emésztésre fordítja az erőforrásait.

A jelenség fő oka a magas glikémiás indexszű (azaz a vércukorszintet gyorsan emelő) szénhidrátokban gazdag ételek fogyasztása. Ezek beindítják az inzulintermelést, a vércukorszint gyorsan csökken, s ez a hirtelen vércukorszint-ingadozás (s annak számos más biokémiai következménye) okozhat álmosságot, akár fejfájást, kimerültséget is.

Védjük vendégeinket a kajakómától!
Tervezzük az ünnepi menübe minél kevesebb szénhidrátban gazdag ételt, s ezeket inkább vitaminokban, ásványi anyagokban bővelkedő fogásokkal helyettesítsük. Például sült krumpli helyett héjában főtt krumplit vagy zöldég köretet; fehér kenyér helyett rozskenyeret, fehér rizs helyett barna rizst, vagy bulgurt; süteményekben a gyümölcsös, joghurtos változatokat kínáljuk, és édesítőszerrel vagy legalább mézzel és ne fehércukorral készült recepteket válasszunk. Az interneten gyorsan felüthetjük a szénhidrátok glikémiás index táblázatot. Az epegörcsre hajlamos vendégek kedvéért a kifejezetten zsíros ételekkel is csínján bánjunk.

Ha mégis támad a kajakóma
Ha látjuk, hogy minden igyekezetünk ellenére vendégeink kókadoznak az ünnepi ebéd után, azonnal szellőztessük ki a helyiséget, és invitáljuk vendégeinket egy kis sétára a friss levegőn, valamint kínálunk cukor és tej nélküli fekete kávét. Emésztést elősegítő hatású gyógyteákkal is felkészülhetünk (például borsmenta, citromfű, zsálya).