Felismerni és megelőzni a vashiányt

Egy felnőtt férfi szervezete mintegy 3, a nőké kb. 2.3 gramm vasat tartalmaz – ugyanakkor a testtömeghez viszonyítva elenyésző mennyisége ellenére a vas szó szerint létfontosságú az embernek.

Ez az elemi állapotában szürkésfehér fém a hemoglobin összetevőjeként alapvető szerepet játszik abban, hogy az oxigén a tüdőktől a test többi részébe kerüljön. A vashiány jellegzetes tünetekkel jár. Hogyan ismerhetjük fel, és mit tehetünk megjelenésük ellen?

Ha szervezetünk nem jut a táplálékkal elegendő vashoz, akkor vashiány is kialakulhat, mivel szervezetünk a vasat előállítani nem képes. Ez az állapot azzal jár együtt, hogy alacsonyabb lesz a vörösvértestek száma, mégpedig azért, mert – ahogy már szó volt róla – vas szükséges a vörösvérsejtekben lévő, a szervezetünkben az oxigént szállító hemoglobin nevű fehére képződéséhez. Elegendő hemoglobin híján a szövetek, az izmok nem jutnak kell mennyiségű oxigénhez, így képtelenek feladatukat ellátni. Így alakul ki a szakszóval anémiának nevezett állapot Csak a pontosság kedvéért: az anémiának más típusai is léteznek, ám szerte a világon a vashiányos vérszegénység a leggyakoribb.

A vashiány jelei

Folytonos kimerültség, fáradtság, gyakori fejfájás, sápadtság, heves szívdobogás – ezek mind utalhatnak arra, hogy kevés jut szervezetünkbe ebből a fémből. Ugyancsak figyelmeztető jel lehet a hajhullás, a koncentrálóképesség gyengülése, a nyelési zavarok, a légszomj, a végtagok hidegsége, az ingerlékenység. De hogy jó híreket is mondjunk: a vashiányra egy közönséges vérvizsgálat és fényt deríthet, vagyis ha észleljük a fenti tünetek akármelyikét, akkor a laborban gyorsan beigazolódhat a gyanú. Másrészt a szimptómák viszonylag rövid idő alatt megszűnnek, amint ismét kell mennyiségű vasat fogyasztunk. Ehhez sokszor elég az étrendünkön változatni, hiszen a növényi és állati alapanyagok közül is számos remek vasforrás áll rendelkezésre. Ilyenek például a máj, a tojássárgája; a vegánok és vegetáriánusok által is fogyasztható alapanyagok közül a lencse, bab, borsó, tökmag és a spenót. És azt se feledjük: a táplálékkiegészítők előállítására szakosodott gyártók is sok olyan terméket kínálnak, amelyek fogyasztása bizonyítottan segít megszüntetni a vashiányos állapotot.